Форма входа
Календарь
«  Март 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Наш опрос
Які види рукоділля Вам цікаві?
Всего ответов: 26
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

З метою підвищення ефективності навчально-виховного процесу кожний вчитель трудового навчання повинен намагатися у своїй практичній діяльності знайти оптимальні шляхи його удосконалення. Саме цьому аспекту у викладанні предмета «Трудове навчання» я приділяю значну увагу, використовуючи різноманітні способи побудови структури уроку, комбінуючи методи навчання. Виступаю певною мірою в ролі дослідника, експериментатора і намагаюся удосконалювати навчальну і виховну мету.

Протягом останніх років працюю над темою «Художньо-естетичне виховання учнів засобами декоративно-ужиткового мистецтва». На шляху реалізації теми використовую фахові знання з педагогіки та психології. Питання організації навчально-виховного процесу спрямовую на активізацію пізнавальної діяльності учнів, оволодіння новими знаннями та вміннями, розвиток творчої ініціативи, природних задатків, логічного, абстрактного та технічного мислення.

Розробляючи поурочні плани, дотримуюся принципу: кожен наступний урок повинен бути складніший за попередній. Така послідовність відповідає важливому принципу дидактики – від простого до складного, що дає можливість створити атмосферу зацікавленості, творчого пошуку, сприяє удосконаленню вмінь та навичок під час виконання навчальних завдань.

Метою державної Національної програми «Освіта» є виведення освіти в Україні на рівень розвинутих країн світу, що можливе лише за умов відходу від авторитарної педагогіки і впровадження сучасних педагогічних технологій. Серед великої кількості педагогічних технологій заслуговують на увагу інноваційні технології, які сприяють оновленню процесу навчання, максимально активізують організацію навчального процесу і пізнавальну діяльність учнів. Інноваційні технології - це цілеспрямований системний набір прийомів і засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів. Особлива увага приділяється розвиткові творчих здібностей учнів.

Я шукаю більш активні форми і методи навчання, зокрема інтерактивні, в основі яких поєднуються колективна, групова та індивідуальна робота учнів. Колективна і групова навчальна діяльність дає змогу реалізувати природне прагнення дітей до спілкування, взаємодопомоги та співпраці. Ці форми і методи добре проявляються під час проведення нетрадиційних уроків.

Нетрадиційний (нестандартний) урок – це добре продуманий урок, який має своєрідну структуру і вимагає попередньої підготовки як учителя, так і учнів. Уроки такого типу цінні своєю оригінальністю, розвиваючим та виховним ефектом. Урок стимулює творчість учителя й учнів, створює сприятливі умови для формування духовно розвиненої, національно свідомої, активної особистості через творчий пошук, з використанням традицій народної культури і побуту. Нетрадиційні уроки проводяться не часто, але залишаються в пам’яті дітей надовго. Учнів приваблює святковість незвичного уроку, до якого вони ретельно готувались.

Нетрадиційні уроки, в основному, це уроки повторення, узагальнення та систематизації знань. Вони побудовані так, щоб якомога повніше і частіше застосовувались раніше набуті учнями знання. Нетрадиційні уроки посилюють мотивацію учіння, враховують потреби, інтереси та здібності учнів. Саме такі уроки при групуванні їх у певну систему є інноваційними.

В минулому навчальному році я провела відкритий урок в 7А класі по темі «Остаточна обробка виробу. Захист та оцінювання результатів проектної діяльності». Метою уроку було узагальнити знання, уміння та навички учнів з теми «Проектування та виготовлення виробів, плетених гачком», розвиток аналітичних здібностей та логічного мислення; виховання в дітей організованості, раціональності, практичності, критичності. Метод проектів передбачає самостійну творчу роботу учнів, виконувану під керівництвом учителя. Важливо, щоб проекти були реальними й доступними для реалізації учнями. Під час відкритого уроку учні демонстрували та презентували власноруч виготовлені вироби. Практичне втілення проектів було наочно продемонстровано. Учні виготовляли новорічні прикраси та оздобили ними ялинку

Суспільно-історичною унікальністю українського народу є творча обдарованість, що супроводжується розмаїттям видів національного декоративно-ужиткового мистецтва, серед яких чільне місце належить вишивці. Навчання мистецтву вишивання потребує певних зусиль, зосередженості, терпіння й, звичайно, образно-емоційного сприйняття явищ та закономірностей, творчого мислення. Заняття вишивкою розвиває естетичний смак, творче ставлення до праці, формує світогляд. Обов’язковим елементом під час вишивання є музичний супровід, який надає учням можливість зрозуміти неповторність кольорових гам та мотивів, являючи світові художню довершеність. Завдяки чарівній голці, нитці та українській мелодії учні краще розуміють, яке національне культурне надбання вони одержали від своїх предків.

Крім того я ознайомлюю учнів з оберегом української родини – рушником, із значенням його в побуті та весільному обряді, вчу учнів читати візерунки, переносити візерунки на тканину. Ілюстрацією цього може бути відкритий урок проведений в 9 класі по темі «Весільні рушники в українській народній вишивці. Практичне та символічне значення весільних рушників. Перенесення малюнка на тканину.»

Використання на уроках місцевого матеріалу в історичному, етнографічному аспектах підвищує інтерес учнів до предмета, залучає їх до культурних традицій свого краю, виховує почуття патріотизму, гордості за свою малу батьківщину.

Вивчення теми «Українська народна вишивка» найбільш пов’язане з образотворчим мистецтвом. Перед ученицями стоять завдання, які вони мають вирішити в процесі роботи: визначити, що таке «композиційний центр» та його розташування в даному виробі; вирішити кольорову гаму виробу (серветки, доріжки, панно), використовуючи таблиці сполучень кольорів; виходячи з формулювання «гармонійність вишивки», скласти композицію для обраного виробу, використовуючи словник термінів.

Прикладом такого зв’язку може служити відкритий інтегрований урок з трудового навчання та образотворчого мистецтва «Поняття про композицію та композиційні особливості української народної вишивки. Символи в українській вишивці. Графічне зображення та технологія виконання шва «ретязь».

Серед ефективних форм творчо-практичного навчання школярів, які виявляють схильність до предмета, виділяють учнівські змагання, особливо предметні олімпіади. Значну увагу потрібно звертати на підготовку та проведення олімпіад з трудового навчання, які проводяться у декілька етапів: перший – змагання між учнями паралельних класів; другий – шкільний, переможці якого стануть учасниками міської олімпіади (ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з трудового навчання). З такими учнями проводжу цілеспрямовану роботу, під час якої учні опрацьовують матеріал, набагато ширший від програмового, виготовляють складні вироби як за кресленням, так і за власним бажанням. Третій етап – обласна олімпіада й четвертий етап – Всеукраїнська олімпіада. Залучення учнів до участі в олімпіадах вважаю важливим елементом своєї роботи. Як результат мої учні виборюють призові місця на міських олімпіадах та є учасниками обласних.

Результативність участі учнів у олімпіадах:

2008 - 2009 н.р. Чирюкіна Ольга 8 А кл ІІ етап – 2 місце ІІІ етап – 7 місце

2009 – 2010 н.р Чирюкіна Ольга 9 А кл ІІ етап – місце ІІІ етап – 4 місце

2010 – 2011 н.р Буймістер Юлія 9 Б кл ІІ етап – 5 місце

2011 – 2012 н.р Огир Анна 8 Б кл ІІ етап – 3 місце

Чирюкіна Ольга ІІ етап – 2 місце

2012 – 2013 н.р. Огир Анна 9 Б кл ІІ етап – 2 місце ІІІ етап – 3 місце

Кононенко Анастасія ІІ етап – 2 місце ІІІ етап – 4 місце

З 2007 року в рамках Всеукраїнської історико – етнографічної експедиції учнівської та студентської молоді «Україна вишивана» в гімназії створено історико – етнографічний експедиційний загін «Україночка» під моїм керівництвом метою якого було збереження скарбів декоративно-ужиткового мистецтва через українську вишивку в сучасному житті, сприяння створенню необхідних умов для пізнання традицій свого народу, поновлення родинних зв’язків через яскравий світ вишивки, виховання любові до рідного міста, поваги до людей праці, розвиток естетичних та духовно - моральних почуттів, формування активної громадянської позиції молоді.

Разом з ученицями займалися творчим пошуком майстринь, які зберігають та примножують традиції нашого народу, зразки вишивок, самі вишивали зразки, намагаючись відтворити історико-культурну цінність та надбання нашого регіону, дослідили та вивчити особливості орнаментики, колористики, символіку та технічні прийоми вишивання. Науково-практична робота «Особливості орнаменту, символіки та техніки вишивання Прилуччини» є переможцем міського етапу та призером обласного туру.

У 2008 році наш експедиційний загін вирішив дослідити та вивчити особливості застосування вишивки в житті народу. Ученицями були знайдені вишиті речі рушники, сорочки які зберігалися у їх бабусь. Цікавим було спілкування з Заслуженою майстринею народної творчості Каращук К.С. яка знайомила з своєю творчістю. Науково-практична робота «Застосування вишивки в житті народу» є переможцем міського етапу, призером обласного туру.

У 2009 році членами експедиційного загону досліджувались життя та творчість заслуженої майстрині народної творчості Каращук К.С. Науково-практична робота «Видатний майстер української вишивки» є переможець міського етапу та переможець обласного туру.

А також була вишита карта Чернігівської області, яка стала яскравим відображенням досліджень попередніх років і була підсумком проведеної роботи. Науково-практична робота «Вишита карта Чернігівської області» є переможцем міського етапу та переможцем обласного туру.

Про участь гуртківців у Всеукраїнській історико - етнографічній експедиції «Україна вишивана» є стаття в газеті Прилуччина. Крім того разом зі своїми вихованцями брали участь у виставці вишитих рушників у місцевому краєзнавчому музеї, про що також є публікації в місцевій пресі.

Моїм ученицям подобаються роботи зі створення зразків декоративно-ужиткового мистецтва. Але стислі рамки шкільної програми не дають змоги збільшити обсяг роботи з улюбленої теми. Ці недоліки можна усунути, якщо залучити їх до позакласної роботи. Саме з такою метою в гімназії створено гурток «Художня вишивка». В цьому навчальному році на базі гімназії проходив обласний семінар методистів з виховної роботи «Створення умов для вільного розвитку особистості школяра шляхом залучення його до різних видів творчої діяльності». В рамках роботи семінару я з вихованцями гуртка провела майстер - клас по виготовленню виробів із газетної лози.

На моє переконання сучасний педагог має бути мобільним, готовим до змін у змісті технологічної підготовки, здатним швидко переорієнтуватись на викладання будь-якого нового профілю трудового навчання в загальноосвітній школі. З цього приводу виникла ідея створення навчально-методичного посібника. У 2011 році мною складено методичні рекомендації щодо проведення уроків по темі «В’язання спицями». Методичні рекомендації містять детальний опис плетіння на спицях різних серветок від самих простих і до складних. Пропонуються оригінальні візерунки виробів. Послідовне висвітлення процесу плетіння доповнено схемами. Посібник рекомендовано вчителям трудового навчання. Мета методичних рекомендацій – допомогти вчителям урізноманітнити вибір об’єктів праці при вивченні теми «Технологія виготовлення виробів в’язаних спицями». Навчати учнів діяти творчо й самостійно, враховуючи індивідуальні особливості учнів, їхні інтереси та здібності, рівень підготовленості. Погоджено на засіданні ради науково-методичного центру управління освіти Прилуцької міської ради та рекомендовані науково-методичною радою Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д.Ушинського до використання в практичній діяльності педагогічними працівниками області.

У своїй педагогічній діяльності намагаюся бути завжди в пошуку, тому освоюю та використовую в роботі інноваційні технології педагогічної науки беру участь у різноманітних конкурсах фахової майстерності:

  • Лауреат міського етапу конкурсу «Учитель року 2010»

  • Переможець міського етапу ХІІІ обласного ярмарку «Інноваційна освітня діяльність у загальноосвітніх навчальних закладах міста»

  • У 2011 році брала участь у конкурсі «Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі» на який представила урок «Перенесення малюнка для вишивання на тканину. Технологія виконання шва «косий хрестик». Використання презентацій на уроках є застосуванням наочного методу ілюстрацій у взаємозв’язку з іншими методами, що дозволяють розвивати мислення учнів і активізувати їх пізнавальну діяльність. Представлена робота зайняла 1 місце в міському етапі та є переможцем обласного етапу.

  • Постійний член журі міських олімпіад

Член журі обласної олімпіади з 2006 р.

В 2011 році з учнями 5 класів на уроках виконуючи творчі проекти з теми «Аплікація» взялися за реставрацію улюблених книг та виготовлення обкладинок до них. Це були перші самостійні творчі проекти учнів. Вийшли вдалі вироби і мене з учнями запросили в Прилуцьку центральну бібліотеку ім. Л.Забашти з виставкою своїх робіт.

В 2012 році продовжили співпрацю з бібліотекою. Виставка, присвячена оберегам українського народу була відкрита 5 квітня у міській бібліотеці. На ній представлені ляльки – мотанки, виготовлені учнями 6 класів. В рамках відкриття виставки було проведено майстер – клас по виготовленню зайчика – мотанки для відвідувачів бібліотеки.

У січні 2012 року провела майстер – клас «Українська вишивка – історія та сьогодення» для вихователів ДНЗ № 27, під час якого познайомила присутніх з своїм захопленням вишивкою, продемонструвала свої роботи, розповіла трохи історії та вчила вишивати лічильною гладдю.

У березні 2012 року проводила майстер – клас «Народна лялька мотанка – оберіг наших душ» для вчителів міста де ділилась досвідом викладання тем з варіативного модуля «Основи технології виготовлення народної ляльки».

У 2010 -2011 навчальному році стала учасником Х Всеукраїнського огляду-конкурсу «Панорама творчих уроків» за що отримала подяку. А матеріали надіслані на конкурс надруковані в журналі трудове навчання № 12 (44) у грудні 2011 року.

З метою розширення напрямків краєзнавчих досліджень, вдосконалення змісту і форм краєзнавчо-дослідницької роботи в гімназії під моїм керівництвом було створено творче об’єднання «Мотаночка» . Знання свого родоводу, історичних та культурних надбань предків необхідні для піднесення національної гідності. Цінність традицій полягає в тому, що їх відродження забезпечує розвиток кращих рис і якостей українського народу. Новизна нашого дослідження полягає в тому, що ми порівнюючи літературу та твори художників, використали здобутки різних часів, спробували розглянути традиційні види ляльки-мотанки, відповіли на питання як зароджувалась лялька-мотанка на Україні, що спонукало людей до такої вигадки.

Результатом нашої співпраці є науково-практична робота «Мотанка – прадавній оберіг українського роду», яка стала переможцем міського етапу в номінації «Із батьківської криниці»

Крім того разом зі своїми учнями я є постійним учасником міських виставок, звітів, ярмарок. Маємо подяку міського голови за участь у творчому звіті міста «Живи, незалежна і сильна, і слався єдина в віках», грамоту відділу культури і туризму Прилуцької міської ради за активну участь у виставці творчого звіту міста «Квітуй во славу України, талантів молодих перлина!» .

Адміністрацією був проведений моніторинг рівня навчальних досягнень учнів:

2008 - 2009 н.р. 96 %

2009 – 2010 н.р. 92 %

2010 - 2011 н.р. 93 %

2011 – 2012 н.р. 95 %

2012 – 2013 н.р. 96 %

У нестабільні часи розвитку України вчитель повинен намагатися підготувати молодь до життя, навчити самостійно вирішувати проблеми, приймати важливі життєві рішення, володіти високим рівнем знань, мати потяг до нового, оригінального; створити людину, для якої творча діяльність була б життєвою потребою, а творчий стиль поведінки – найбільш характерним. Саме ці слова і характеризують принципи моєї роботи.


Досвід роботи