Главная » Статьи » Мои статьи |
Проблема взаємовідносин людини з навколишнім середовищем, співіснування з
ним — одна з найболючіших. Ще зовсім недавно в цих зв'язках переважала
споживацька концепція, основою якої було помилкове уявлення про невичерпність
природних ресурсів. Нині ж ситуація змінилася. На сучасному етапі розвитку
суспільства кожна людина повинна усвідомлювати значення раціонального використання
природних ресурсів, рівень забруднення навколишнього середовища тощо. Проблема
взаємовідносин людини і природи має глобальний планетарний характер, пронизує
всі сфери життя. її не може вирішити жодна людина, жодна з країн окремо. Тільки
загальними зусиллями ми зможемо досягти певних позитивних результатів. Державна екологічна політика
законодавчої правоохоронної діяльності: раціональне використання природних
ресурсів, дотримання екологічної безпеки життя населення, усунення негативних
тенденцій, що пов'язані з незадовільною екологічною ситуацією. Верховна Рада України 25 червня
1991 р. ухвалила «Закон про охорону навколишнього середовища». У ньому
визначено головні принципи природоохоронної діяльності суспільства, а саме:
пріоритетність вимог екологічної безпеки, обов'язкове дотримання екологічних
стандартів при використанні природних ресурсів під час господарської діяльності.
Закон передбачає дотримання запобіжних заходів щодо охорони навколишнього
середовища, збереження цінних природних об'єктів, обов'язкове наукове
обґрунтування узгодженості екологічних, економічної політики в Україні має на
меті удосконалення соціальних інтересів суспільства на ґрунті міждисциплінарних,
екологічних, соціальних і технічних знань. Майже всі країни, в тому числі
і Україна, послідовно здійснюють курс на забезпечення раціонального
природокористування і збереження оптимального стану навколишнього середовища
в інтересах сучасного та майбутнього поколінь. У розв'язанні цих проблем
досить важливе місце посідають виховання у кожної людини, зокрема учнівської
молоді, відповідального ставлення до навколишнього середовища, формування
почуття дбайливого господаря своєї землі. Серед актуальних завдань сьогодення,
які належить розв'язати сучасній загальноосвітній школі, велика роль
відводиться екологічній освіті і вихованню молоді. Розв'язати екологічні проблеми,
зберегти природу для нащадків під силу лише людям з досить високим рівнем
екологічної культури та високим почуттям відповідальності за результати своєї
природоохоронної діяльності. У зв'язку з цим виховання молоді в дусі
бережливого ставлення до природи повинно стати невід'ємним компонентом
навчального процесу. У
нашій країні екологічна освіта і виховання розвинулись із традиційної
позакласної роботи шкіл XX ст. з охорони навколишнього середовища. Протягом багатьох десятиліть
роботу школи з охорони навколишнього середовища пов'язували переважно з поширенням
натуралістичних знань студентів, які
вони одержують при вивченні біологічних та географічних дисциплін. Головний
напрямок концепції екологічного виховання полягає в тому, що в учнів повинні формуватися не лише
відповідні знання і вміння, але і певні якості
особистості. Для того, щоб підкреслити
виховний аспект педагогічної діяльності, спрямований на формування відповідного ставлення студентів до навколишнього середовища, говорять про екологічну
освіту і виховання. Освіта, спрямована на
оволодіння системою знань і способів діяльності, і виховання, спрямоване на оволодіння певною системою цінностей, не можуть здійснюватися у
відриві одне від одного. Ці два процеси завжди перетинаються і взаємодіють в повсякденній роботі педагога. Проблема
екологічного виховання та екологічної освіти у комплексному науково-методичному плані вперше в
Україні та країнах СНД була актуалізована на міжнародному симпозіумі «Неперервна екологічна освіта та виховання», який відбувся 14 — 16 вересня 1994 р. у Запорізькій державній інженерній академії. Сучасні проблеми
взаємовідносин суспільства і природи загострюють ряд невідкладних завдань, які постають перед педагогічною наукою
і практикою. Прийшло усвідомлення
того, що підростаюче покоління слід виховувати не в згубній традиції — якомога більше взяти від природи, а в гармонійному спілкуванні
з природою, шанобливому ставленні до неї, у психологічній готовності оберігати природні
цінності. На шкільному рівні екологічне виховання має бути підпорядкованим основній меті — формуванню світоглядних цінностей молоді. Зовсім іншою і за змістом, і за
структурою має бути екологічно-освітня
модель для вищої школи, яка б, з одного боку продовжувала засвоєння отриманих
знань, здобутих в середній школі, а з іншого — поглиблено з'ясовувала соціальні функції екології відповідно до профілю майбутнього вчителя. Досить важливим у вирішенні даних проблем є підготовка вчителів трудового
навчання. Відомо,
що найбільш могутнім засобом впливу на учнів є особистість вчителя. Для ефективного екологічного
виховання школярів на уроках трудового навчання педагогу сьогодні необхідно бути високо освіченою, ерудованою людиною, володіти інформацією в
суміжних галузях, бути добре обізнаним з питань економічного, політичного та екологічного
життя. Адже
саме від підготовки вчителя, його знань і вмінь подавати навчальний матеріал, висвітлювати проблеми, що гостро постають перед всім
людством, залежить майбутнє. Учнівська молодь, здобувши якомога ширші і ґрунтовніші знання,
використовуватиме їх у своїй професійній
діяльності. Оскільки
найбільшої шкоди навколишньому середовищу завдають
промисловість і сільське господарство, то вчитель трудового навчання має
володіти якомога більшими знаннями екологічних
проблем, адже на своїх заняттях він
знайомить школярів з різними галузями народного господарства, а тому
повинен знайомити із наслідками діяльності промисловості, тобто наслідками шкоди, якої
завдають підприємства природі своїми
відходами. На
нашу думку, навчальний матеріал необхідно наповнити екологічною інформацією, тобто при висвітлені більшості тем необхідно наводити приклади пагубного
впливу майже всіх сфер виробництва, адже виробництво є головним чинником забруднення навколишнього середовища, екологічних
проблем сучасності загалом. Повідомлення
екологічного характеру на уроках трудового навчання повинні передбачати
можливість реалізації його взаємозв'язку з
національним і глобальним підходом до
розкриття екологічних проблем. Сама
сутність виробництва передбачає вилучення з довкілля одних речовин і створення натомість інших з
обов'язковими побічними продуктами (відходами, рештками, сміттям, шумовим випромінюванням та
ін.). Важливою умовою розвитку інтересу до екологічних проблем є ставлення до них учителя. Щоб пробуджувати в школярів інтерес до природоохоронної
діяльності, вчитель сам повинен бути переконаним у необхідності бережливого ставлення до природи. Вчитель
трудового навчання повинен створювати такі виховні ситуації, які б викликали у школярів позитивні емоційні реакції та переживання, спрямовувати такі ситуації на усвідомлення учнями функцій природи, перспектив майбутнього, визнання неповторності й оригінальності природи. Отже,
екологічне виховання учнів на уроках трудового навчання є досить важливою проблемою, яка передбачає
пошук нових ідей, науково обґрунтованих
психолого-педагогічних шляхів
екологічного виховання школярів.
Детального опрацювання потребує
проблема виховання в учнів ціннісного
ставлення до природи як складова екологічного виховання школярів на уроках
трудового навчання. Вже
тепер молодь повинна усвідомлювати, що вона вступає в життя в епоху не лише бурхливого розвитку науки і
техніки, а й негативних наслідків науково-технічної революції; якщо людство не змінить стилю своєї діяльності й існування, не переоцінить життєвих цінностей, то йому неминуче загрожує загибель | |
Просмотров: 3073 | Комментарии: 2 | |
Всего комментариев: 1 | ||
| ||