Главная » Статьи » Мои статьи |
Людину, що займається «не своєю справою», впізнати нескладно. Всім нам доводилося стикатися з
неуважним лікарем, чиновником, грубим
продавцем, недолугим бухгалтером чи секретарем. Ми обурюємося, критикуємо.
Але поставимо себе на місце цих людей. На
хвилину уявимо, що від природи
замкнуту людину примушують цілий день
спілкуватися, знаходити індивідуальний
підхід, проявляти турботу та увагу
до клієнтів, і навпаки, емоційній, рухливій людині годинами виконувати марудну
«паперову» роботу. Зрозуміло, їм не
захочеться працювати. Вже з ранку
вони відчуватимуть втому і
роздратування. А до вечора обридла
робота настільки вимотає, то в душі
не залишиться нічого, окрім ниючої знемоги. Щоб цього не відбулося, психологи повинні правильно зорієнтувати випускників шкіл на вибір професії. Можливо не зовсім модної, але такої, що відповідає психологічному типу особистості. Розглянемо
особливості основних
психологічних типів людей та спробуємо
показати, які професії їм краще за інші
підходять. Існує
соціонічна типологія, побудована
на чотирьох парах дихотомій
(дихотомія — «розтин на двоє»). Установки Екстраверсія — Інтроверсія Класи Раціональні — Ірраціональні Функції Логіка — Етика Інтуїція — Сенсори ка Розглянемо
відмінності по кожній дихотомії. — напрям уваги на об'єкти переважно в зовнішній світ. Екстраверсію
установка припускає бачення
об'єкта і зовнішньої сторони. При цьому враховуються властивості об'єктів, а мотиви відносин відходять на другий план. Екстравертами світ сприймається як сума об'єктів, а розширення інтересу зовні відбувається значно легше, ніж поглиблення всередину.
Помічати нові об'єкти для екстраверта природніше, ніж вдивлятися у відносини між ними.
Для екстраверта завжди первинний
об'єкт, а відносини вторинні. Отже,
екстраверти не схильні виховувати і
переробляти людей. Люди
сприймаються екстравертом такими, які вони є. У несприятливій ситуації спілкування екстраверт
навряд чи впливатиме на співбесідника,
швидше змінить власне ставлення до нього або погодиться з ним. Інтроверсія — концентрація уваги
переважно на своєму внутрішньому
світі та на взаємостосунках. Інтроверсна
установка припускає суб'єктивний
підхід до світу. Основні відмінності між
екстравертами та інтровертами
Націонали
та ірраціонали по-різному розподіляють
час. відпущений на підготовку до іспиту. Націонал розподіляє матеріал по днях і
методично вивчає тему за темою. Іррапіонал
вивчатиме все в останні день-два і
все одно «ночі не вистачить». Основні відмінності між раціоналами та ірраціоналами Відмінності
між логіками і етиками Логікою називається психологічна функція для обробки інформації про об'єктивні сторони життя. Оцінює одержану інформацію за принципом правильно — неправильно, доцільно — недоцільно. Функція логіки порівнює зміст думки з об’єктивними шкалами, істинними твердженнями. Звідси й .характерні екрани представників логічного типу: внесемо ясність, ефективний доказ, проаналізуємо деталі, обдумаємо рішення, потрібно (не потрібно) для справи, заслуговує (не заслуговує) довіри тощо. Етикою в соціоніці
називається функція обробки інформації про відчугтя та емоції людей. Оцінює інформацію, що надійшла, за принципом: добре — погано, красиво -
непривабливо. Етика порівнює зміст думки з прийнятими в суспільстві моральними нормами
і цінностями. У представників цього типу тежєі улюблені вирази: існуючий звичай, ефектна деталь,
красива (форма, мені подобається (не
подобається), гуманно, душевна
компанія тощо. Крім цього, в розмові
вони часто використовують барвисті
прикметники та епітети: чудовий, приголомшливий, симпатичний, страшний, огидний. Якщо у людини етика — сильна функція, то, відповідно, логіка — слабка. Хоча це зовсім не означає, що у нього її немає взагалі і до нього можна застосувати
приказку «жіноча логіка» (у значенні її заплутаності і непослідовності). Просто вона у нього
виражена слабше, представлена меншою мірою
і творчістю за нею ускладнена. Можна навести багато прикладів, коли люди і і слабкою фун-кцією логіки ставали
висококласними програмістами, бухгалтерами і бізнесменами. Професія приносила їм задоволення, заняття доставляли радість. Але у всіх
випадках ці люди спиралися на знайоме,
наперед відоме. Ні нових правил, ні
нових методів вони її своїй професії не відкрили. Помічено,
то обіцянкам логічних
типів можна вірити більше, ніж обіцянкам етичних. Логік, як правило, прагне стримати дане слово, а якщо не може, наперед
попереджає. щоб не «обдурити людину».
Етику не так важливо не обдурити, скільки
не зіпсувати відносини. Він часто обіцяє
те, чого від нього чекають інші як «від хорошої людини». При цьому етик
не відчуває себе брехуном, швидше обережним
дипломатом. Відмінності
між інтуїтами і
сенсориками Разом з функціями ухвалення
рішень К. Юнг відкрив у психіці
людини функції безпосереднього
сприйняття дійсності. Інтуїцією
К. Юнг назвав
психологічну
функцію, що збирає дрібні
частинки інформації в цілісну картину. Частики ні настільки дрібні, що сприйняття їх залишається неусвідомленим. Інтуїція сортує інформацію в часі, розглядає розвиток процесів з минулого в майбутнє, тому завершена картина світу дає прогноз подій, що ще не трапилися. Сенсорикою
називається психологічна функція, що обробляє інформацію про фізичні подразники. Сприймає конкретні
факти, збирає інформацію тут і зараз.
Сенсорика сортує інформацію
в просторі, тому завершена картина
дає опис не завжди помітних якостей
об'єктів. Це відомості про
самопочуття, надійність, силу і
витривалість. У представників цього типу теж і улюблені вирази: існуючий звичай, ефектна деталь, красива ({юрма, мені подобається (не подобається), гуманно, душевна компанія тощо. Крім цього, в розмові вони часто
використовують
барвисті прикметники
та епітети: чудовий, приголомшливий, симпатичний, страшний, огидний. Якщо у людини етика — сильна функція, то, відповідно, логіка — слабка. Хоча це зовсім не означає, що у нього її немає взагалі і до нього можна застосувати
приказку «жіноча логіка» (у значенні її заплутаності і непослідовності). Просто вона у нього
виражена слабше, представлена меншою мірою
і творчісгь за нею ускладнена. Можна навести багато прикладів, коли
люди і із слабкою функцією логіки ставали
висококласними програмістами, бухгалтерами і бізнесменами. Професія приносила їм задоволення, заняття доставляли радість. Але у всіх
випадках ці люди спиралися на знайоме,
наперед відоме. Ні нових правил, ні
нових методів вони її своїй професії не відкрили. Помічено, то обіцянкам логічних
типів можна вірити більше, ніж
обіцянкам етичних. Логік, як правило, прагне стримати дане слово, а якщо не може. Сенсорні типи живуть у повному розумінні нього слова відчуттями: уміють сприймати
природу,
мистецтво, насолоджуватися всім видимим, почутим, відчутним. Дуже точно
сприймають своє фізичне Я
\ його потреби, володіють ясно
вираженим ритмом життя. Сенсорик
живе неначе одним днем. Все, що буде
завтра, для нього несподівано. Через
нерозвинене абстрактне мислення він
не має відчуття передбачення і сподівається лише на свої сили і волю. Відчуттям інтуїтивних типів не вистачає яскравості, вони постійно розсіяні.
Навіть своє фізичне Я сприймають невизначено. Часто упевненості в своїй матеріальності їм вистачає лише доти, доки вони дивляться в дзеркало. До речі, звернемо увагу на математичні здібності. Представники яких типів краще справляються із задачами?
Звичайно про виражені здібності до фізики і математики говорять, як про логічні.
Це так. Проте помічено, що сенсорики
більше виявляють зацікавленість до занять фізикою, де треба уявляти навколишній світ в усьому його різноманітті. Оскільки сенсорики захоплюються частіше математикою,
ніж фізикою. У зв'язку з гнучкістю мислення
вони особливо віддають перевагу алгебрі
й тригонометрії. Розглянемо, в яких сферах діяльності найуспішнішими можуть бути
представники різних психологічних типів. У виробничо-управлінській
(такі професії, як адміністратор, керівник,
бухгалтер, економіст, робітник, технік,
майстер, господарник) безперечними лідерами можуть стати люди з сильними функціями
логіки і сенсорики. Обом типам властива посидючість, скрупульозність, точність виконання. Жоден психологічний тин не
володіє таким аналітичним і неупередженим
розумом, умінням організувати роботу
і завершити навіть дуже важку
справу. У роботі вони спираються на
факти, прагнуть бути неупередженими
в оцінках. Представники цих типів
хороші тактики. їм можна доручати всі види робіт, пов'язані зі складанням трафіків, всіляких логічних структур.
Вони здатні вирішити навіть дуже складні
технічні питання. Працівники
зможуть найти себе люди з сильними функціями — етики і сенсорики.
Представники цих типів уміють
контактувати з людьми, налагоджувати зв'язки, вони гуманістичні, емоційні від
природи. Водночас вони послідовні,
спираються на те, що перевірено і
надійно. Представники цих типів
зуміють налагодити відносини в колективі, деколи виступаючи в ролі негласних
психологів. Етики здатні співпереживати, переконувати і відчувати приховані потреби людей. Комунікативну сферу (журналісти, психологи, піар-менеджери, менеджери з реклами, артисти, релігійні або ідеологічні діячі, секретарі, бібліотекарі) можуть обрати етики та інтуїти. Комунікабельність і уміння розбиратися в
людських взаємостосунках поєднується у них
з пошуком новизни. Представникам цих тинів можна доручати рекламну діяльність і дипломатичні функції. Вони із задоволенням візьмуть на себе відповідальність за вирішення
питань відпочинку і святкових заходів,
встановлять необхідні контакти з
потрібними людьми, з натхненням
розкажуть про нові теорії, цікаві виставки, книги, а також про товари і послуги У соціальній
сфері
(вихователі,
вчителі, психотерапевти, лікарі, кухарі, масажисти, менеджери по туризму орієнтуються в просторі, то вони нерідко захоплені геометрією. У науково-дослідній сфері
(всі вили наукової роботи, маркетинг, консалтинг.
диспетчерська служба) безперечних
успіхів доб'ються люди з сильними
функціями інтуїції \ логіки. Інтуїція допомагає їм здійснювати пошук нових
ресурсів і можливостей. Вони здатні в лічені секунди передбачити і спрогнозувати розвиток ринку, змінити напрям діяльності, проаналізувати
не тільки складні наукові теорії, а
й мотиви поведінки людей. До речі, «батьки» психоаналізу і аналітичної
психології належали якраз до цієї групи
типів. Як правильно визначити стимули до діяльності? Учителям
часто доводиться консультувати
батьків з питань про те. як правильно стимулювати дітей до навчання або домашньої роботи. Всі задаються питанням, чому при бажанні виховати в дитині активність і прагнення до творчості невідомо звідки з'являється і розростається лінь? Чи так вже невідомо? Евристичний напрям психології побудований на вченні про стимули і реакції. Віл стимулу залежить реакція. Як же зі всього різноманіття стимулів
вибрати оптимальний. Звичайно, не можна відкидати індивідуальність кожного з нас, в той же час, знаючи особливості сприйняття різних психологічних типів, можемо говорити про деякі закономірності. Інтровертовані люди
з переважанням функції сенсорики орієнтовані
на підвищення добробуту і якості житія.
Значить, стимулом до діяльності у
представників них типів може стати
створення комфортних умов. Учитель може посадити дитину на добре освітлене місце в класі, а батьки придбати зручний
стіл і стілець, хорошу ручку, організувати затишне робоче місце. Не гріх, якщо як премію за добре виконану
роботу купити такій дитині що-небудь смачне,
або приємне, або збільшити на його суму кишенькові витрати. Екстравертовані люди з переважанням функцій сенсорики
віддають перевагу підвищенню по службі. У протилежність комфорту вони цінують престиж. Таку дитину
потрібно стимулювати почесними грамотами
або відмічати в інший спосіб за
хороше навчання. Діти з цієї групи
частіше прагнуть до отримання медалей,
не варто заохочувати. А якщо до медалі ще далеко, слід подумати, як підкресли
ти його високий статус в будь-якій справі. Що в
нього виходить робити краще за всіх. Де він може виступити керівником
або організатором. Представники інтровертованих типів з переважанням функції інтуїції над
усе ставлять особистий інтерес до роботи або навчання. Помічено, що найкращих результатів можна досягнути, якщо заохочувати таку дитину цікавою для неї роботою. Такі діти звичайно захоплюються історією,
конструюванням, читанням книг.
Наперед дослідивши дитину, вчитель-практик
може попросити її виступити з доповіддю.
Будьте упевнені, вона розповість багато
цікавих подробиць, які навіть вам
були невідомі. Удома батьки можуть
«підсунути» такій дитині книжку за
темою, то її цікавить, і навчання піде
ніби саме собою. На
відміну віл інтровертованих, екстравертовані типи з переважанням інтуїції налаштовані на унікальність.
Коли зацікавленість у діяльності зростає пропорційно відчуттю винятковості тієї справи, якою вони займаються: «Ніхто такого ще не робив!» або
власної винятковості: «Ніхто більше так не
вміє, як я!». «Займатися
незвичайним, бути несхожим на інших». —
головний девіз їхньої діяльності. Перехвалити таку дитину неможливо. Для них це завжди працює на плюс,
підвищує самодостатність. Уважно
придивіться до представників них
типів і ви зрозумієте, то вони
переповнені всілякими ідеями. Вони
можуть дати розумну пораду стосовно шкільних
нововведень. Кращим стимулом до діяльності для них є похвала за нестандартно прийняте рішення. Біда тільки в тому, що деколи ми все міряємо власним аршином. І те, що нам
здасться правильним, ідеальним, беззастережно застосовуємо до інших. А може все не так вже
просто? Можливо
існують інші мірки, інші погляди, але те, що вони не схожі на наші, ще не
значить, що вони погані? | |||||||||||||||||||||||||||||||
Просмотров: 359 | Комментарии: 1 | |
Всего комментариев: 1 | ||
| ||